středa 15. dubna 2009

Analýza internetových zdrojů pro ČJL

Možná většinově zatracovaný internetový zdoj wikipedia.com, ať už z řad studentů (kteří ho stejně hojně využívají), či ze stran učitelů se mně osobně jeví jako vhodný zdroj pro výuku ČJL. S trochou nadsázky lze říci, že vám vyhledá opravdu skoro všechno. Výklad některých hesel je sice notně zestručněn, ale určitě zde objevíte spoustu dalších více či méně užitečných odkazů, obrázků, map, referencí apod. Většina hesel je také často editována, tudíž informací stále přibývá a s nimi pochopitelně i jistá "čerstvost". Je více než jasné, že chce i tento zdroj dávku kritického myšlení a do určité míry i schopnost selektivního rozřazení "co ještě ano, a co už ne." I přesto si myslím, že pro hrubý nástin daného problému je tento zdroj vhodný - pokud bude sloužit spíše jako "odrazový můstek" a ne jako jediný zdroj naší případné práce.
Co se pak týče aspektu důvěryhodnosti a ověřitelnosti zdroje, je to různé. Jako velké plus však vidím to, že na tyto stránky mohou přispívat jen zaregistrovaní uživatelé, což není samozřejmostí u většiny dalších "chytrých encyklopedií."
Mimo jiné je tento internetový zdroj přehledný, obsahuje aktuality, "články dne", "víte že..." a spoustu dalších užitečných odkazů a "vychytávek". Inu, kdo hledá, najde.
Nevhodných zdrojů je na českém internetu jistě mnoho a myslím si, že spoustě studentům a hlavně tedy pak žákům na 2. st. ZŠ chybí právě ono kritické myšlení, o kterém jsem již psala. Mně osobně nepříliš nadchla elektronická encyklopedie "Co je co" (cojeco.cz). Pominu-li naprosto fádní a mdlé barvy a vlastně celkový nudný vzhled tohoto internetového zdroje, ani po stránce obsahové se mi nejeví jako příliš uspokojující. Pro srovnání jsem si zadala stejné heslo do "wikipedie" a do "cojeco" a výsledek z prvního uvedeného se mi zamlouval několikanásobně více. Nevadí tolik ani fakt, že v "cojeco" jsou výsledky hesel taktéž zestručněny jako v první variantě, ale tyto výsledky již neobsahují žádné další užitečné odkazy ani zkrátka nic "navíc". Mnou zadané heslo bylo v prvním případě editováno k dnešnímu datu, v druhém pak 1.5. 2001, takže posuďte sami... Do této encyklopedie sice nemohou přispívat "prostě všichni" jako v prvním případě, pouze "erudovaní odborníci" jak jsem se dočetla, ale toto jde právě ruka v ruce s onou "čerstvostí informací" o které jsem se již zmiňovala. Suma sumárum, cojeco.cz bych svým potencionálním žákům nedoporučila.

Žádné komentáře:

Okomentovat